O hře
Tvůrcům hry Wolfenstein: Enemy Territory bych chtěl poděkovat za naprosto
dokonalou hru pro multiplayerové hraní. Hra je distribuována zdarma, stačí mít volných
asi 270 MB místa.
Herní náplň multiplayerového Enemy Territory tvoří celkem šest map. Jelikož je hra
volným rozšířením původního Return to Castle Wolfenstein, je asi každému jasné
zasazení všech bitev do období druhé světové války. Mapy ve hře jsou umístěny do
Evropy a Severní Afriky, přičemž na každém kontinentu se odehrávají bitvy tři. Kromě
teritoriálního umístění bychom mapy mohli rozdělit ještě z jednoho hlediska, a to podle
toho, do které herní kampaně jsou zasazeny. Hra totiž kromě klasického hraní
jednotlivých map dovoluje zahrát i jakousi multiplayerovou kampaň, které jsou ve hře
dvě a každá obsahuje tři mapy. Hraní kampaně má oproti klasické bitvě zvláštnost, kdy
si hráči své bonusy, jimiž jsou za počínání v mapě honorováni, přenášejí z jedné bitvy
do druhé a tak se jejich vývoj může rozvinout ve větší míře než v jednotlivé bitvě. Ona
vůbec hra na bonusy a zdokonalování je jedním z koření této překvapivě důmyslně
propracované hry. Enemy Territory podporuje hru aš 64 hráčů, kteří si mohou vybrat
z 5 povolání a několika zábavných herních módů :
- po odehrání celé mapy se role obou týmů otočí a předchozí obránci, teď útočníci se
snaží zvítězit v kratším čase než jejich soupeři v předešlém.
-Každý hráč má jen jeden život, a jde o to vyzabýjet celí nepřátelský tým, úplně
poslední kdo zůstane naživu vybojoval vítězství týmu pro který hraje.
No tak to je jasné, kdo zvítězí jen v jediné mapě vyhrál. Konec.
No to je snad každému jasné co znamená mód KAMPAŇ. ale přesto, tento mód je asi
nejhratelnější a určitě nejlepší. Hraje se několik map a jaký tým zvítězí víckrát vyhrává
. Ovšem nejlepší na tomto módu je, že hráč dostává vyznamenání a zkušenosti za každý
frag a speciální činnosti. XP (body) se dají získat různými způsoby, jako : Přesnou
střelbou, za každý frag a samozřejmě za, jak už sem řekl speciální činnosti. Ty jsou
individuální každému povolání. Když jste třeba inženýr můžete získávat zkušenosti za
opravy (mostů, zátaras,lávek, kulometů atp.), a třeba zato, že nějaký nepřítel šlápne na
vaší minu, která ho ovšem musí zabýt. A existují i jiné druhy získávání XP u všech
povolání.
Herní módy a spousta zpestření
Stručný popis map zdaleka nestačí k vyjádření toho, co a jak se bude na bojištích
odehrávat. Enemy Territory přichází s nadmíru propracovaným herním systémem, který
je potřeba nejprve vstřebat a pak si teprve hru užijete se vším, co k ní náleží.
Velká spousta vychytávek se skrývá v menu pro nastavení hry, a to jak z pohledu
uživatelského, tak po stránce parametrů bitvy. Kromě základních věcí, které najdete v
každé podobné hře, si můžete zvolit držení zbraně v levé či pravé ruce, zapnout
anticheatovou ochranu známým programem PunkBuster, volit mezi automatickým a
ručním přebíjením, nastavit výchozí stupeň přiblížení u zbraní s optikou, počet úrovní
zoomu (4 anebo 8), celou řadu voleb ohledně hráčova kurzoru, způsobu jeho
vykreslování a třeba i barevnou indikaci hráčova zdraví, atd.
Ze serverových nastavení vyzdvihnu ještě třeba tzv. autoaction, čili akci, která se má
automaticky provést při spuštění anebo ukončení bitvy. K dispozici je možnost
nahrávání dema, típnutí screenshotu s výsledky a statistika. Vy si pak můžete vybrat
jakoukoli kombinaci těchto tří možností.
Bohaté nabídky administrace serveru
Hra zaznamenává i podrobné statistiky hráčů, včetně jejich povyšování, statistiky
střelecké, dovednostní, vyhodnocování nejlepších hráčů podle různých kritérií atd.
Adminové pak mohou nastavovat i časy potřebné k znovuoživení hráčů (pro každý tým
zvlášť), restrikce používání zbraní v týmu, kdy lze procentuelně nastavit, kolik hráčů
může maximálně používat tu kterou zbraň a tím regulovat různorodost týmů. Za
vyzdvižení stojí i možnost nastavit hráčům maximální počet životů, takže když jej tolikrát
zabijí, už se pak do hry nevrací, což docela změní herní taktiku a zvýší obezřetnost.
Pokračovat by se dalo ještě dlouho a doporučuji všem, kdo se do hry pustí, si
obrazovky s herními volbami prostudovat a udělat si tak přehled, čím vším lze hru
modifikovat.
Zmíním ještě jednu užitečnou věc, a to možnost ukládat nastavení do uživatelských
profilů, což využijí nejen tam, kde se na počítači střídá více hráčů, ale můžete si tak
sami vytvořit profilů více a pak testovat, který vám vyhovuje nejlépe. Nad řadou věcí si
možná řeknete, že nejde o nic nového a že už tu podobné věci byly. S tím samozřejmě
souhlasím, ale v Enemy Territory je tohle vše pěkně pohromadě a svědčí to o snaze
autorů vytvořit opravdu co nejužitečnější systém.
Sekundární úkoly
Variabilita hry se nenastavuje pouze před jejím spuštěním, ale i samotný herní systém
dovoluje řadu změn v průběhu bitvy. Jednak je to plnění sekundárních a tedy
nepovinných úkolů hry. Tím mám na mysli především stavbu velitelských stanovišť,
která se pak odrazí v možnosti rychleji používat techniku, která vyžaduje určité časové
odstupy.
Navíc s postavením velitelské základny může souviset i zásobárna lékárniček a munice,
obojí pro boj tolik potřebné. I tato stanoviště ale podléhají požkození a tak je udržet v
provozu není jen otázkou výstavby a hurá pryč. Zničit základnu nepřítele vám dává
výhodu a tak se tyto stánky stávají častým terčem jejich útoků. Potažmo se tak
dostáváme i k tomu, že výstavbou a opravami si budete zároveň zdokonalovat své
vlastní vojáky.
Zvyšování dovedností
Volbou povolání ještě zdaleka možnosti Enemy Territory nekončí, přichází na řadu
alespoň stručná zmínka o systému zdokonalování. Hra shromažďuje informace o
každém hráči, který se jí účastní a zaznamenává jeho zásluhy v několika kategoriích.
Pokud pak některá ze sledovaných úrovní dosáhne určité mezní hodnoty, je hráč
povýšen a odměnou mu je krom pecky na výložce i zdokonalení některé ze souvisejících
vlastností.
Ze speciálních schopností, které může hráč svým zdokonalováním postupně nabývat,
namátkou zmíním třeba snížený rozptyl při střelbě, možnost používat dvě pistole v
akimbo modu, rychlejší přebíjení zásobníků, detekce nepřátelských min, zrychlený
pohyb po bojišti, zvýšení zdraví, granát a munice navíc, dokonalejší ošetření raněných,
zrychlené zneškodňování časovaných náloží a min, zvýšená odolnost proti zásahu
některým typem zbraní, přivolávání těžších leteckých útoků, lepší práce se snipovacími
puškami atd. No a na úplný konec zmíním i systém povyšování, vyznamenání a statistik
těch nejlepších, které se objeví každému hráči na HUDu a supluje to tak alespoň
částečně kasárenskou pochvalu před nastoupenou jednotkou.
No na závěr
Tak rozhodně doporučuji všem pařanům Multiplayerových her zkusit Wolfenstein Enemy
Territory a pak sami uvidí. Je to naprosto dokonalá a propracovaná hra bez jediné
chyby, co vim. Tak jen hodně štěstí a ještě víc fragů :)